Marie Pavlovská dramatickou výchovu vymezuje jako „pedagogickou disciplínu, která v procesu učení klade důraz na jednání a aktivitu, využívá přímého prožitku a vlastní zkušenosti v jednání, úzce souvisí s dramatickým uměním, neboť využívá jeho prostředků a postupů k splnění svých cílů, tzn. vychovat člověka tvořivého, vnímavého, citlivého, empatického, schopného kontaktu a slovní i mimoslovní komunikace, člověka kulturního, člověka, který se umí orientovat v běžných i méně běžných životních situacích a mezilidských vztazích, který se umí rozhodovat a jednat svobodně a zároveň zodpovědně". (PAVLOVSKÁ, In: Svobodová a kol., 2007, s.91)
Dramatická výchova se řadí mezi esteticko - výchovné předměty, spolu s výchovou literární, hudební, tělesnou (pohybovou) a výtvarnou. Tato pedagogická disciplína využívá při práci prostředky divadelního umění, jako je např. fikce, jednání postav, napětí ... Vyžaduje aktivitu žáků v situacích záměrně navozených učitelem, pracuje s prožitky žáků a mezilidskými vztahy.
V dramatické výchově se vychází z přirozené dětské napodobivé hry (hry „jako"), při níž se hráči a vše, co je do hry zahrnuto (tedy předměty, zvuky ...), stávají někým či něčím jiným, než jsou v reálném světě. Žáci se učí prožitkem, získávají zkušenosti v jednání - vstupují do rolí a situací, které si vyzkouší tzv. „nanečisto", čímž se připravují na jednání v různých situacích reálného života.
S dramatickou výchovou se děti mohou setkat již v naší v mateřské škole. Zde bývá využívána jako styl práce a pedagogický princip. Ve škole může být dramatická výchova zařazena jako samostatný předmět, jako pedagogický princip (styl práce, na kterém je založena celá výuka) nebo jako výuková metoda, využitelná v jakémkoli vyučovacím předmětu.
Dramatická výchova bývá často mylně zaměňována s nacvičováním scének a školních divadelních představení.
Hodiny dramatické výchovy mohou (ale nemusí) vyústit v divadelní inscenaci, prvotní však je vždy proces.
Dramatická výchova není sociálně psychologický výcvik. Nejde o přehrávání problémů v třídním kolektivu.
Nejedná se ani o nahodilý sled průpravných her a cvičení.
Lekce jsou vždy předem náležitě promyšleny a hry a cvičení jdou za sebou v logické návaznosti.
Nejedná se o balet, ani o „tanečky", ale o rozvoj osobnosti žáka tanečně pohybovými prostředky. Ty vycházejí z přirozeného pohybu, nevyžadují speciální předpoklady, a jsou proto dostupné celé populaci žáků.
TPV využívá specifik tance k formování dětské osobnosti. Vytváří trvalé vztahy mezi myšlením, emocemi a fyzickou složkou dítěte. Harmonizuje fyzický vývoj dítěte. Rozvíjí tvořivost, citovost a citlivost a inteligenci těla. Učí vnímavosti vůči prostředí, rozvíjí sociální inteligenci. Učí na jedné straně spontaneitě – na druhé sebekázni. Rozvíjí pozitivní vztah k fyzické aktivitě.
K naplnění těchto cílů je nezbytné věnovat pozornost čtyřem obsahovým okruhům, které prostupují veškeré konání a jsou obsaženy v nejrůznějších formách ve všem učivu.
Jsou to: Hledání místa, Rozvíjení inteligence těla, Původnost / originalita a Vytváření společenství.
Okruhy tvůrčích činností
Hledání tělesnosti jsou činnosti, jejich prostřednictvím žák hledá a poznává prostor svého těla, a které zprostředkují a vizualizují představu jeho fyzického propojení s prostorem, prostředím. Pocit poznání a uvědomění si svého těla v prostorovém kontextu vede k uvědomění si své jedinečnosti v rámci sounáležitosti s celkem – napojení se na řád věcí. Toto poznání doprovází úcta, pokora a svoboda.
Rozvíjení inteligence těla jsou činnosti směrující k rozvíjení přirozeného používání pohybu v závislosti na individuálních anatomických, fyziologických a psychologických předpokladech. Jedná se o dlouhodobý proces podmíněný vůlí, směřující ke kvalitám, rozvíjeným a získávaným v závislosti na záměru, talentu a inteligenci. Činnosti směřující k rozvíjení inteligence těla nejsou cestou mechanického opakování a drilu.
Původnosti jsou činnosti, které rozvíjejí osobnost žáka a během dlouhodobého procesu mu pomáhají hledat jedinečný způsob jeho vyjádření světa. Cílem skutečné původnosti (originality) není šokovat a upoutávat pozornost za každou cenu.
Je to cesta jedinečně uchopeného již existujícího tvarosloví. Cílem je pomáhat vyrůst osobnostem, které budou této původnosti schopny.
Vytváření společenství jsou činnosti, které evokují prožitek sounáležitosti a sdílení. Prožitek společenství je základní lidskou potřebou, kterou může tanec zprostředkovat. Tanec byl odjakživa součástí kmene, komunity, společnosti – svou prazvláštní silou může znovuobjevit a oživit radost z pocitu sounáležitosti a sdílení. Tím proměňovat způsob komunikace a působit proti odcizení a vykořenění.
V každé činnosti jsou určitým dílem zastoupeny všechny výše zmiňované okruhy.
Základním principem činnostního vyučování je probouzení zájmu (motivace) a nabývání nových poznatků žáky názorně, vlastní činností a prožíváním za pomoci vhodných učebních materiálů a pomůcek. Činnostní učení je založeno na metodě objevování.
Aktivizační metody zlepšují proces výuky z metodického hlediska a dělají vyučování efektivnějším. Hlavním cílem aktivizačních metod je změnit statické metody v dynamické, vtáhnout žáky nenásilně do problematiky a zvýšit tak jejich zájem a danou problematiku.
Dalším cílem je snaha o změnu přístupu žáka k vyučování, tedy přeměnit jej z pasivního posluchače v partnera aktivně se zapojujícího do výuky.
Neméně důležitým cílem aktivizačních metod je naučit žáky spolupracovat s ostatními, podílet se na řešení různých problémových úloh a rozvíjet tak komunikační, prezentační a sociální dovednosti. Žáci se učí samostatnosti, zodpovědnosti a rozvíjí analytické a kritické myšlení a kreativitu.
Výuka pomocí aktivizačních metod také přispívá k lepší atmosféře ve třídě, která se stává přátelštější.
Cílem aktivizačních metod však není nahrazení klasického výkladu v podobě frontálního vyučování, ale jeho doplnění.
Aktivizační metody nelze použít ve všech fázích vyučování, zvláště jedná-li se o fázi shrnutí učiva, ucelení či jeho systematizace.
Ve třídách pracuje asistentka pedagoga, která je druhý pedagogický pracovník společně s třídní učitelkou a vykonává přímou pedagogickou činnost přímým působením na žáka, spolupracuje s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti a pomáhá při komunikaci mezi učiteli a žáky a při komunikaci mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků.
Zásadní a hlavní náplní práce asistentky:
Heterogenní třída umožňuje mladším dětem
učit se od starších a starším získávat prosociální zkušenosti v kontaktu s
menšími dětmi – mohou je učit, pomáhat jim a naučit se respektu. V těchto
třídách není tak častá nezdravá soutěživost, jak tomu mnohdy bývá ve třídách
homogenních.
Ve třídách nezvoní na začátku ani na konci
hodiny. Některé hodiny jsou spojeny a vyučovány v blocích. Například český
jazyk je propojen s mluvnicí, slohem a čtením s literaturou do 1,5h bloku a pak
mají žáci 30 minut svačinovou přestávku. Na základě souhlasu se zákonnými
zástupci žáků jsou děti hodnoceny slovně.
2.-9.třídy 8,00 - 8,45h
RANNÍ DRUŽINA v provozu až od 3.9.
0.ročník -sraz v 7,45h před školou s paní učitelkou Svobodovou
1.A,1.B -slavnostní přivítání za zahradě školy v 8,30h, sraz v 8,15h, vchod z ulice Družstevní ochoz.
Ukončení cca v 9,30h.
První třídní schůzka s rodiči přípravné třídy a s rodiči žáků první tříd začíná v 11,00h s třídní učitelkou.
Info pro zákonné zástupce 0.ročníku, 1.A,1.B - aktovku, penál, přezůvky a sportovní oblečení, tenisky na tělocvik je potřeba připravit, ostatní pomůcky v září nejsou aktuálně nezbytně nutné.
ZAČÍNÁME V 17,00h.
1.třída 2024/2025
0.ročník 2024/2025
Výsledky zápisu do 1. tříd 2024/2025 najdete v sekci ZÁKLADNÍ ŠKOLA - ZÁPIS
Vážení rodiče, na třídních schůzkách dne 23. 5. 2024 se uskuteční volby členů do školské rady. Podrobnější informace v sekci Školská rada.
Název školy: | Základní škola a Mateřská škola, Praha 4, Sdružení 1080 |
Adresa: | Sdružení 1080/2a, Praha 4, 140 00 |
IČO: | 613 845 18 |
DIČ: | Nejsme plátci DPH |
Ředitelka školy: | Mgr. Romana Mrázková |
E-mail: | reditelka@zssdruzeni.cz |
Web: | www.zssdruzeni.cz |
Datová schránka: | jnhnbfx |
Zřizovatel: | Městská část Praha 4 |
Pevná linka: | (+420) 222 201 200, MŠ 222 201 230 |
Mobil: | (+420) 734 853 416, 734 853 417, MŠ 773 304 590 |
Ředitelka: | reditelka@zssdruzeni.cz |
Ekonom: | karasova@zssdruzeni.cz |
Školné a kroužky: | 71710800/5500 |
Stravné: | 71710878/5500 |
Školní online pokladna: | 71710923/5500 |